La Safor

El PR-V 183 comença al terme municipal de Xeraco.

Com arribar
Des del nucli urbà de Xeraco busquem la carretera nacional, per a creuar-la pel pont de l’autopista i allí trobarem l’inici de la ruta.
Distància

• Font de la Escudella
  • Pla de les Esmoladores
  • Font del Xopet

Des del nucli urbà busquem la carretera nacional, per a creuar-la pel pont de l’autopista i allí trobarem l’inici de la ruta. Ascendint per aquest camí, per una carretera asfaltada, s’arriba al cap de 3 Km a una esplanada on se situen uns depòsits de reg, punt idoni per a estacionar els vehicles i continuar la nostra ruta a peu.

Els primers metres a peu de l’itinerari transcorren per una carretera en mal estat i a poc a poc ens endinsem en la muntanya, amb vista al Mondúver. En pocs minuts, i després d’1 km de marxa, s’arriba a una àrea d’esbargiment situada en la mateixa Font de l’UII. A partir d’ara i trencant a la dreta, pugem un pendent més inclinat, on després d’uns pocs metres s’arriba a la Font de l’Olivereta. El camí es converteix en senda que recorre el Tossal Redó. A partir d’aquest punt, una ascensió de 800 metres de longitud ens porta a la Caseta Don Carlos.

Així, comencem el descens pel bancal, que constitueix el punt on després efectuarem tot el recorregut de forma circular, girant per on hem vingut a fi d’arribar a l’acabament de la ruta. En aquest punt, la senda puja en zig-zag, amb un desnivell importantíssim. Per aquest motiu no és recomanable efectuar aquest PR en sentit contrari, ja que el descens seria un poc perillós. Aquesta àrea s’anomena l’Escaleta, espai de major duresa i dificultat.

L’ascens acaba en un pla. Cal agafar la senda a la dreta i per aquesta baixem suaument en direcció a la Font de l’Escudella. Travessarem el xicotet barranc de la font on el sender torna a guanyar pendent, en només un quilòmetre trobem una pista forestal asfaltada: l’antic camí de Barx. Girem cap a la dreta, i després d’1,5 km fins a arribar a un desviament a mà dreta, per un camí estret de pedres iniciem el camí al Pla de les Esmoladores. En aquest punt, cal tenir cura, perquè agafarem una xicoteta senda a la dreta que ens conduirà per la lloma vorejant el mont Piló.

Després d’uns 3 km de descens, la senda es converteix en camí de tarongers pel qual circularem al voltant d’1 km fins a creuar-nos amb el camí de la Font del Xopet, on girarem a la dreta. Aquest camí deixarà de ser asfaltat i després de 3 km ens deixarà davant de la Font del Xopet. Uns centenars de metres després arribarem al bancal, per on hem passat al començament de la ruta. A partir d’aquest punt, girarem a l’esquerra i tornarem a fer els 3 km de l’itinerari, però en sentit contrari, fins a arribar a l’inici del recorregut.